Hlavní navigace

Nová generace tabletů je na trhu, vede ji iPad

13. 7. 2010

Sdílet

První generace fenoménu jménem tablet byla celkově neúspěšná. Tažení širokého spektra předražených zařízení s narychlo připraveným systémem Windows XP Tablet PC Edition podporujícím pouze rozpoznávání anglicky psaného textu zapadlo v zapomnění stejně rychle, jako se objevilo.

Platit dvacet tisíc navíc za už tak drahý malý notebook jen proto, že má dotykový displej, který jde otočit, se zkrátka zákazníkům moc nechtělo. Nové tažení tabletů ale směřuje jinam. Tablety si přestávají hrát na pracovní nástroj a striktně cílí do oblasti zábavy, přičemž celý peloton prozatím vede Apple, výrobce uživatelsky přívětivých zařízení, který nemá problém prodávat hardwarově slabší kousky za vysoké ceny, čímž vytváří obrovský prostor pro kreativitu těch, kteří jej napodobují.

Apple iPad přichází v éře vzestupu popularity čteček elektronických knih a v éře nástupu placeného obsahu na internetu překlopeného zpět do „paper-like“ formy, přičemž oba dva tyto fenomény podporuje. Kromě toho ale nabízí také vše, co by nabídl trochu přerostlý iPhone. Tedy kromě fotoaparátu a telefonování. iPad je zkrátka zařízení na takové to domácí lenošení na pohovce nebo na zahradě, kdy si můžete surfovat po webu, číst maily, číst si elektronické knihy, poslouchat muziku, dívat se na filmy, prohlížet si fotky z dovolené a hrát hry. Můžete tedy v zásadě všechno, co na telefonu, ale máte k dispozici větší displej, větší rozlišení a větší komfort. To vše při ceně obdobné jako u dražšího chytrého telefonu.

Jistě, někteří iPad zatracují, což platilo dříve i u iPhone, ale pravda je, že iPad i přes svá někdy až nepochopitelná technická omezení, otevírá zajímavý a zcela nový trh pro domácí spotřební elektroniku. Jeho velkým plusem je navíc fakt, že k tomu využívá operační systém, se kterým jsou uživatelé zvyklí na obdobných zařízeních pracovat – tj. operační systém z mobilního telefonu – a nikoliv operační systém s počítače, který a priori vyžaduje přítomnost HW klávesnice a ještě lépe také myši.

Podobně jako kdysi u iPhone, tak i u iPadu se poměrně rychle začínají objevovat alternativy či chcete-li napodobeniny původního Apple konceptu, které nabízejí lepší HW vybavení a jiný operační systém. Tím je obvykle Google Android. Oproti iPadu je tu sice značná nevýhoda v poněkud komplikovanějším uživatelském rozhraní a v neexistenci Apple Store, kde by si uživatel mohl jednoduše a rychle koupit další aplikace pro svůj tablet, ale tyto bariéry se do budoucna možná odstraní.

příloha_ovladnete_sva_data

Pro celý koncept „Tabletu 2.0“ budou klíčové v zásadě dva okamžiky – půjde o rychlost adaptace iPadu na evropských a menších trzích, včetně toho českého, a také rozšíření konceptu placeného webového obsahu. Pokud vyjde oboje, může se stát iPad a jeho alternativy jak novodobou knihou či novinami, tak běžnou součástí každé movitější domácnosti. Je proto dobré být jako reseller připraven a umět iPad a jemu podobná zařízení zákazníkovi dodat a prodat.


Autor je nezávislým konzultantem a publicistou. Zajímá se především o moderní (nano)technologie a management.

Byl pro vás článek přínosný?